Translate

onsdag 28 september 2011

It's was never my intention to brag

Igårkväll när jag la mig tillrätta i min lilla säng så tänkte jag att det skulle bli en bra onsdag då vi skulle göra tårtor hela dagen, men icke.
Jag kommer dit på morgonen, solen sken och det var allmänt fint. Byter om och sätter mig i klassrummet med alla andra och så berättar våran lärare att vi ska ha praktiskt prov. Alla goes like WTF. Men iaf, så då fick vi ett papper där det stod vad vi skulle göra för något. Några fick tårtor, kakor eller något liknande. Jag fick amerikansk smördeg och göra pariservåfflor av det.
Det är väldigt många som blandar ihop SMÖRdeg och MÖRdeg, för det är inte alls samma grej. Smördeg blir frasigt och i flera "lager" eftersom man viker ihop degen ett X antal gånger och mördeg är detsamma som pajbotten man har till desserter.

Smördeg: Mjöl, wienermargarin och vatten
Mördeg: Mjöl, socker (K5) och margarin

Men iaf, jag slängde ihop en deg som jag tror blev relativt bra faktiskt, för resultatet när parisarna kom ut från ugnen såg fint ut. Fick VG på de, tror jag... Min lärare är inte bra på att bestämma sig på direkten, haha.
Men det var faktiskt riktigt kul att testa sina kunskaper. Vi fick såklart använda vår receptbok men om man vill ha högt betyg så ska man inte be så mycket om hjälp eller behöva mycket handledning. Tror jag klarade av det iaf, hehe.
Teoriproven som vi gjorde för några veckor sen fick vi tillbaka oxå. Vem hade alla rätt? MVG till mig, tack tack.
Så jag har köpt en av de holländska chokladtårtorna vi gjorde förra veckan som jag ska ta och smaska lite på ikväll, hihi ♥

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar